dissabte, 16 de novembre del 2019

Una gran sequera, causa probable de la caiguda de l'Imperi Assiri

Una gran sequera, causa probable de la caiguda de l'Imperi Assiri

Amb el centre al nord de l'Iraq i una extensió que el feia el reialme més gran del seu temps, l'Imperi Neoassiri va caure a finals del segle VII A.C per raons que, fins ara, es desconeixien
Els murs de Nínive, a l'Iraq, en una fotografia dels anys noranta
Els murs de Nínive, a l'Iraq, en una fotografia dels anys noranta | Wikimedia Commons
L'Imperi Neoassiri va ser la darrera encarnació de l'Imperi Assiri, una de les grans entitats geopolítiques de l'Edat Antiga. Amb el seu centre al nord de l'Iraq i una extensió que anava d'Egipte a l'Iran, era l'imperi més gran de la seva època i havia durat, amb diverses formes i amb moments d'esplendor i decadència, més de set-cents anys. A finals del segle VII abans de Crist, però, i després de dos segles de domini absolut sobre la regió, l'Imperi es va esfondrar després que la revolta de dues civilitzacions amb exèrcits molt menors, els babilonis i els medes, acabés amb la caiguda de la capital assíria, Nínive. La gran quantitat de dades que s'han recollit sobre l'època, procedents de tauletes escrites en cuneïforme, jaciments arqueològics, etc, no havien pogut explicar com un imperi tan gran havia col·lapsat. Si més no, fins ara.

Un equip internacional d'investigadors ha proposat, en un article publicat a la revista 'Science Advances', una possible solució a aquest misteri, que duu de corcoll els arqueòlegs d'ençà que, fa gairebé dos segles, es va començar a excavar Nínive i va ser evident com havia estat destruïda. Gran part d'aquelles restes, malauradament, van ser destruïdes entre 2015 i 2017, durant el temps en què l'Estat Islàmic va prendre el control de la regió on es trobava la ciutat, en un temps en què altres indrets d'un valor patrimonial i històric incalculable van ser arrassats pel califat terrorista. Fos com fos, detingudament les dades que permeten conèixer les precipitacions en aquella època, han descobert un període de sequera de seixanta anys que podria, fàcilment, explicar com la capital de l'Imperi Assiri va ser conquerida en només tres mesos de revolta i, just després, abandonada per sempre.
La caça del lleó, relleu del Palau Nord de Nínive, conservat al Museu Britànic
La caça del lleó, relleu del Palau Nord de Nínive, conservat al Museu Britànic | Wikimedia Commons
Els científics van analitzar estalagmites d'una cova del nord-est de l'Iraq per conèixer el clima de l'època en base a l'oxigen i l'urani de l'aigua que es preserva a les seves capes: l'oxigen dóna una idea de la quantitat de precipitació, i l'urani permet conèixer-ne l'antiguitat. Combinant això amb els registres arqueològics, van arribar a la conclusió que una gran sequera havia afectat el cor de l'Imperi Assiri durant més de mig segle després d'un període de grans pluges que, irònicament, havia permès el darrer gran moment d'esplendor de la civilització.

Un Estat bàsicament agrícola i que depenia de les precipitacions estacionals per al seu cultiu de cereals, com l'assíria, es trobava en una situació molt més delicada que no pas els babilonis que, al sud de l'Imperi, tenien una agricultura basada en el regadiu de manera que ni els seus recursos ni la seva estabilitat política es van veure tan afectades per la sequera. Precisament, els registres de la regió mostren com l'època de sequera va coincidir amb l'inici de la construcció de canals de regadiu per part dels assiris -cosa que va limitar l'extensió dels seus conreus- i, també, l'aturada de qualsevol tipus de campanya militar en indrets llunyans. Això, sumat a la desconfiança creixent en els seus aliats egipcis i, també, a tensions internes, va fer que la revolta de babilonis i medes els enxampés en un moment de gran debilitat i que, a causa del clima, un dels imperis més grans de l'Antiguitat fos arrasat pels qui, als segles posteriors, van ser els principals Estats de la regió.

divendres, 15 de novembre del 2019

Venècia encara espera els dics miraculosos

ITÀLIA

Venècia encara espera els dics miraculosos

La inundació de dimarts reobre la polèmica sobre el retard del sistema per protegir la ciutat del mar
SORAYA MELGUIZO
ARA.CAT 
  • Un supermercat de Venècia ahir. Després de les inundacions de dimarts a la nit, la pluja no dona treva a la ciutat dels canals. / ANDREA MEROLA / EFE
Venècia continua amb l’aigua al coll tres dies després que la marea arribés als 187 centímetres i fregués el rècord històric registrat per la gran acqua alta que va devastar la ciutat el 1966. La pluja no dona treva als venecians. L’alcalde, Luigi Brugnaro, va ordenar divendres tancar la plaça de Sant Marc, el punt més baix de la ciutat, a 80 centímetres del nivell del mar, a causa d’una nova inundació que va arribar fins als 160 centímetres.

La d’aquesta setmana va ser una inundació “excepcional” provocada pel fort temporal que afecta tot el país des de fa dies. La pluja, unida a ràfegues de vent de més de 100 quilòmetres, va submergir més del 80% de la Sereníssima. Va ser un desastre “apocalíptic” que va deixar un escenari desolador: taules i cadires surant a la plaça de Sant Marc, gòndoles a la deriva, botigues i hotels de luxe inundats... A més, va reobrir la polèmica pels retards en la construcció dels dics per protegir Venècia, concebuts després del desastre de fa més de 50 anys, quan l’aigua va arribar als 194 centímetres.

Els venecians estan acostumats al fenomen conegut com a acqua alta, però la intensitat de les pluges de dimarts va superar totes les previsions. Per intentar protegir la Ciutat dels Canals de les inundacions, fa 16 anys van començar els treballs de construcció del MOSE, acrònim italià de Mòdul Experimental Electromecànic, un projecte que per als venecians té un significat gairebé bíblic, perquè Mosè és el nom en italià de Moisès, que va separar les aigües del mar Roig. Alguns creuen que per veure acabat algun dia aquest immens sistema de dics mòbils per separar la llacuna del mar Adriàtic caldrà un miracle.




El projecte consta de 78 comportes instal·lades als accessos portuaris del Lido, de Malamocco i de Chioggia, que formen tres barreres mòbils. Cadascuna d’aquestes barreres pesa aproximadament 200 tones i mesura 5 metres d’alçada i 20 de gruix. Els dics s’elevaran en cas que la marea augmenti per sobre dels 110 centímetres sobre el nivell del mar.
Aquesta setmana el govern de Giuseppe Conte ha dit que el 93% de l’obra està acabada i ha anunciat que el sistema estarà operatiu el 2021. Però els experts adverteixen que podria néixer ja obsolet i que algunes d’aquestes comportes estan començant a oxidar-se. Des de la seva projecció inicial el 1986, el sistema ha comptat, a més, amb el rebuig dels ambientalistes.
La faraònica obra d’enginyeria va començar a construir-se el 2003, sota el govern de Silvio Berlusconi, però la seva posada en funcionament, prevista per al 2016, es va anar endarrerint a causa dels escàndols de corrupció i els sobrecostos que han esquitxat el projecte, que el 2014 van portar a la detenció del llavors alcalde de Venècia, Giorgio Orsini, i de 34 persones més acusades de blanqueig de diners, malversació de fons públics i extorsió. El projecte ja ha costat prop de 5.500 milions d’euros i, quan funcioni, s’estima que caldran uns 100 milions cada any per mantenir-lo. “Avui el MOSE és un fantasma”, va lamentar l’actual alcalde, que va instar el govern a acabar el projecte tan aviat com sigui possible. “Si hagués estat acabat, s’hauria evitat aquesta marea excepcional”.
Etiquetes

5 llocs que no et pots perdre si visites Tàrrega

5 llocs que no et pots perdre si visites Tàrrega

La capital de l'Urgell disposa d'un ampli patrimoni que no deixa indiferent el visitant

Visitar Tàrrega és descobrir els seus racons i encants. Avui us proposem cinc espais que no podeu deixar de visitar si aneu a la capital de l'Urgell.
Castell de Tàrrega Castell de Tàrrega

Castell de Tàrrega

A la part més alta de la ciutat es poden veure les restes del castell de Tàrrega. La construcció data de l'any 1056 quan Ramon Berenguer I li oferí com a dotalici a la seva esposa Almondis. Tota la ciutat va créixer al seu voltant, però cap al segle XIV va començar la seva decadència a conseqüència de les diferents batalles i conflictes existents.
Actualment el castell és propietat de l'Ajuntament, i es pot visitar. La construcció va ser declarada Bé Cultural d'Interès Nacional l'any 1949.
Església de Sant Antoni Església de Sant Antoni

La Plaça i l'Església de Sant Antoni

Al peu de les runes del castell de la ciutat es troba la plaça medieval. Una plaça porticada que acull l'església de Sant Antoni en la qual es venera la imatge del Sant Crist Trobat, el Sant Hospital i la Biblioteca Comarcal. A més, en aquesta plaça també es troba la seu de les oficines de la Fira de Teatre.
L'any 1980 la plaça fou declarada Bé Cultural d'Interès Nacional integrada dins el conjunt artístic.
Creu de Terma de la plaça Major. Creu de Terma de la plaça Major.

Plaça Major

La plaça Major de Tàrrega acull els edificis més emblemàtics de la ciutat, com són l'església (declarada Bé Cultural d'Interès Nacional l'any 2017), l'Ajuntament o la creu de terme. Una creu gòtica i data del s. XV que és de gran bellesa, destacant les seves figures esculpides i treballades al detall.
Museu Comarcal de l'Urgell Museu Comarcal de l'Urgell

Museu Comarcal de l'Urgell

El Museu Comarcal de l'Urgell, ubicat a l'antic casal de la família Perelló, acull una exposició permanent comptant amb un important fons de fòssils provinents de les pedreres del Talladell així com un extens conjunt d'obres pictòriques i escultòriques d'artistes targarins dels segles XIX, XX i XXI. Les instal·lacions del Museu també conserven una col·lecció de material etnològic, un fons fotogràfic i un important conjunt de vestuari de principis de segle XX.
El museu es pot visitar de dilluns a dijous de 12 a 14 hores i de 19 a 21 hores, els divendres de 12 a 14 hores, i els dissabtes, diumenges i festius d'11 a 14 hores.
Cal Trepat Cal Trepat

El Museu de la mecanització agrària Cal Trepat

Ubicat a l'antiga fàbrica J. Trepat, a l'avinguda de Josep Trepat Galcerán, aquest espai és un testimoni valuós de la mecanització del camp durant el segle XX. I és que en aquesta fàbrica s'hi dissenyaven, fabricaven i comercialitzaven emblemàtiques màquines agrícoles com garbelladores, dalladores, lligadores, entre altres.
L'espai es pot visitar sense reserva prèvia amb visites comentades tots els diumenges a les 11 i a les 12.30 hores.
Més informació
Més notícies

dimecres, 13 de novembre del 2019

Acqua alta a Venècia


Venècia »Acqua alta a Venècia
Pat on estoc / stock.adobe.com
L'Acqua alta és un fenomen que afecta Venècia en certes èpoques de l'any. Es tracta d'una marea alta que pot inundar algunes parts de la ciutat i crear una situació completament quotidiana per als residents de Venècia, però surrealista per al visitant.
T'expliquem què és a l'acqua alta, quan succeeix i com preparar-te per aquest fenomen.

Per què es dóna el acqua alta a Venècia?

nullplus / stock.adobe.com
L'acqua alta es produeix sota unes condicions meteorològiques específiques, que tenen a veure amb la marea astronòmica, el vent de xaloc i la pressió.
Parlant en cristià, les marees augmenten quan baixa la pressió atmosfèrica o quan bufa vent de sud-est. La possibilitat d'acqua alta s'incrementa en els períodes de lluna plena i lluna nova.

¿Quan ocorre el acqua alta? 

El fenomen sol afectar Venècia a la tardor i hivern, especialment entre novembre i desembre.

Se segueix el cicle de la marea, creix durant 6 hores i baixa les 6 hores següents. El acqua alta dura les hores centrals de la fase creixent; així roman durant unes 3 o 4 hores i després la ciutat torna a la normalitat.

La Plaça Sant Marc és un dels punts més baixos de Venècia, per la qual cosa és un de les primeres zones en inundar-se.


Com preparar-te pel acqua alta

ET1972 / stock.adobe.com
Els venecians estan acostumats a viure amb aquest fenomen i sempre tenen les seves botes de goma preparades. Com que no és el cas de l'turista, t'expliquem en què et pot afectar el acqua alta i com preparar-te si ocorre durant el viatge a Venècia:
  • Les autoritats de la ciutat instal·len una sèrie de camins elevats que connecten els punts estratègics. Si no et vols mullar els peus, pots moure't per aquests senders sense problema.
  • Depenent de el nivell de l'aigua, els vaporetti poden modificar les seves rutes, al no poder passar sota certs ponts.
  • Hi ha una sirena que alerta sobre el acqua alta amb unes tres hores d'anticipació. Això passa quan s'espera un acqua alta de al menys 110 cms. Quan això succeeix, molts restaurants i botigues també arriben a inundars e.
  • El preu de les botes a prova d'aigua s'incrementa notablement durant el acqua alta.

Nivells de l'acqua alta

  • Nivell de la marea en +65 cm. Es poden presentar petits tolls esporàdics.
  • Una marea entre +80 cm i 100 cm. Vol dir que un 5% de la ciutat es pot inundar. La Plaça Sant Marc es converteix en un petit llac.
  • Marea a partir de +120 cm. Es recomana usar botes de goma.
  • Nivell excepcional de la marea: superior a +140 cm. És una situació molt inusual que poques vegades sol presentar-se.
Pots informar-te de les alertes, entrant a la web oficial de predicció de Acqua alta.

dijous, 7 de novembre del 2019

Ideen una manera de comprovar l'existència dels forats de cuc, túnels en l'espai-temps

Ideen una manera de comprovar l'existència dels forats de cuc, túnels en l'espai-temps

Un estudi recent indica que, si n'hi ha, es podrien detectar observant estrelles properes a ells
Representació artística d'un forat de cuc i una nau a punt d'entrar-hi
Representació artística d'un forat de cuc i una nau a punt d'entrar-hi | Les Bossinas (NASA)
Els forats de cuc són un element clàssic de la ciència-ficció, túnels a l'espai que podrien permetre recórrer distàncies enormes en l'espai-temps i l'existència dels quals, segons la teoria general de la relativitat d'Albert Einstein, és possible. Fins ara, però, no se n'ha aconseguit descobrir cap. Això és, precisament, el que vol canviar un estudi que afirma que, observant estrelles en busca de moviments estranys, es podria arribar a demostrar que, efectivament, existeixen. El treball, publicat a la revista 'Physical Review D', ha estat elaborat per un equip internacional integrat per membres d'universitats de la Xina i els Estats Units i afirma que, si dues estrelles estan connectades per un forat de cuc, totes dues s'haurien de veure afectades per la gravetat de l'altra ja que el flux gravitacional hauria de travessar l'espai-temps a través del túnel.

Un fenomen com un forat de cuc només podria existir en indrets on la deformació de l'espai-temps sigui enorme i, per tant, sotmesos a forces gravitacionals extraordinàries. Així doncs, un bon lloc per buscar-ne indicis és a prop de forats negres súpermassius com, per exemple, el que hi ha al centre de la nostra galàxia: Sagitari A*. Observant les estrelles que hi ha més a prop, es podrien aconseguir detectar petites variacions en les seves òrbites que podrien indicar la presència d'un forat de cuc que comunica amb un altre lloc de l'espai i el temps a prop del qual hi ha una segona estrella.

Reproducció artística d'una galàxia amb un forat negre supermassiu al seu centre | NASA
El problema, de moment, és que la capacitat humana d'observar regions tan llunyanes de l'espai és limitada. Tot i això, durant els propers anys o dècades es podria desenvolupar la tecnologia necessària per iniciar la cerca de forats de cuc o, si més no, d'indicis de la seva presència, ja que afirmar-ho categòricament continuarà sent molt complicat. El pas següent, és clar, requeriria arribar a una distància prou petita del possible forat per poder observar-lo directament, no només pels seus efectes, i fins i tot si s'aconseguís, el seu ús, tal com s'ha vist a la ciència-ficció, continuaria molt lluny de ser una realitat: perquè una nau pogués passar a través d'un forat de cuc, caldria una font d'energia negativa que, ara mateix, és impossible d'aconseguir.

dimecres, 30 d’octubre del 2019

Què podem fer per Tots Sants? Deu propostes per a celebrar la Castanyada

Castanyada Tots Sants
És a punt de començar un cap de setmana llarg, marcat per la festivitat de Tots Sants. Si no teniu plans per a aquest pont de la Castanyada, us oferim un llistat amb deu propostes culturals per a gaudir d’una de les festes de tardor més esperades.

La Fira de les Bruixes de Sant Feliu Sasserra

La Fira de les Bruixes rememora la caça de bruixes que hi va haver durant els segles XVII i XVIII al país. Sant Feliu Sasserra va ser l’últim poble on van penjar una dona acusada de bruixeria, l’any 1767. En total, es calcula que més d’una vintena de dones van ser perseguides pel Consell i Jurats del terme, i posteriorment executades, pel simple fet de fer servir la medicina natural.
El poble recrea per Tots Sants l’ambient de desconfiança que es vivia durant aquell temps, teatralitzant, en diferents llocs del poble, episodis de la vida quotidiana d’aquelles bruixes.

Per què celebrem Tots Sants? 

La Fira de la Carabassa a Calaf

Per Tots Sants, Calaf celebra la Fira de la Carabassa, un certamen dedicat exclusivament al cultiu i l’artesania d’aquest fruit de tardor, tradicional de l’Alta Segarra. La fira inclou, entre més, un tast gastronòmic, jocs, tallers infantils i una exposició de productes de tardor. Ara, l’esdeveniment més esperat és el concurs de carabasses gegants. S’ha de dir que enguany ja s’ha confirmat la participació d’una carabassa de més de 400kg. A més, la fira tindrà, un any més, la secció ‘La Carabassa i l’art’, que comptarà amb diversos artistes locals que crearan obres d’art relacionades amb la carabassa.
Carabassa

La Nit de les Ànimes a Palma

Des de fa tres anys, Palma ha recuperat una tradició relacionada amb Tots Sants que començava a perdre’s. És la Nit de les Ànimes, organitzada per la Colla de Dimonis del Cau del Boc Negre i diverses entitats. La festa serà el 2 de novembre a l’amfiteatre del parc de la Riera.
A la tarda, hi haurà activitats pensades per als més petits i tallers per a fer panellets i fanalets, entre més. A més, durant la tarda es faran visites guiades al cementiri de Palma. La Nit de les Ànimes acabarà amb una ballada popular i un correfoc.

La nit dels morts a la Sala Beckett

La relació entre Mèxic i la mort és, segurament, única al món. Ara la Sala Beckett acosta aquesta cultura als barcelonins amb una experiència al voltant del Dia dels Morts a Mèxic. Durant aquest dijous 31 d’octubre, han organitzat tot d’activitats. A les sis de la tarda, hi haurà una conversa entre els escriptors Eduardo Ruiz Sosa i Diego Gómez Pickering sobre el significat de la mort en la cultura i la societat mexicanes. Posteriorment, s’inaugurarà un altar de morts, dedicat a figures emblemàtiques de la dramatúrgia catalana, espanyola i mexicana. I hi haurà un concert de mariachis.
Quan ve el temps de menjar castanyes, Halloween- Mail Obert Bel Zaballa

Fira de Tots Sants a Cocentaina

A Cocentaina diuen que la història de la vila va estretament lligada a la de la Fira de Tots Sants, que es fa aquest cap de setmana. Va néixer l’any 1346 arran d’un privilegi atorgat per Pere el Cerimoniós i d’aleshores ençà no s’ha deixat de fer. Però des del segle XIV, la fira ha canviat molt i actualment és un gran esdeveniment que aplega moltes fires en una de sola.

Hi ha una zona comercial, una de tecnològica, una altra de dedicada a l’alimentació, s’hi fa un mercat medieval, exposicions, activitats per a la mainada i, fins i tot, unes jornades gastronòmiques. Una de les parts més atractives de la fira és el mercat medieval, amb el soc àrab i el porrat valencià. De l’1 al 3 de novembre, s’hi oferiran més de cinc-centes activitats culturals.

Concert a l’Espluga del Francolí

L’associació de joves Auvënguen de l’Espluga de Francolí ha organitzat una castanyada molt musical. La festa començarà dijous a les onze de la nit i hi tocaran tres discjòqueis, Dj PM, Dj Lokito i Dj Pau Brull. També hi actuarà el grup de folk punk Ebri Knight.
A més, després de les riuades d’aquests dies, els organitzadors han decidit de destinar tots els beneficis de la castanyada a la @RiuadaSolidaria, una iniciativa nascuda de la ciutadania per a ajudar els damnificats de la riuada del Francolí del passat 22 d’octubre.
🕺🏽🌰🍻L'associació @auvenguen oferirà la possibilitat de destinar 1 euro de cada consumició de la festa de la castanyada a la , a més a més dels beneficis. Aquest dijous balla al ritme d'@EbriKnight!

Castanyades contra Espanya

Aquests dies, els CDR també organitzen castanyades populars. Amb el lema ‘Castanya contra Espanya’, han convocat diverses concentracions a ciutats del Principat. D’aquesta manera, uneixen les tradicions amb les jornades reivindicatives d’aquestes últimes setmanes. En trobareu més informació a: Totes les mobilitzacions com a resposta a la sentència. 

CASTANYADA CONTRA ESPANYA

📅 Dimecres 30
🕙 19 hores
📍 Jardinets de Gràcia

👉Porteu castanyes
👉Atentes a les xxss

Qui sembra la misèria, recull castanyes!!

Passar la tarda fent panellets

Per Tots Sants, els panellets són sagrats. La majoria de taules s’omplen aquests dies de panellets i castanyes. Una de les nostres propostes és que els feu vosaltres mateixos. Per això, us oferim un grapat de receptes per a fer panellets de pinyons, de coco, de xocolata, d’ametlla i de cafè.

Visitar els deu cementiris més singulars del país

Per Tots Sants, molta gent anirà als cementiris a recordar els seus morts. Però hi ha una altra mena de públic que també visita els cementiris i ho fa atret per la bellesa artística dels elements arquitectònics, per l’indret on se situen o perquè hi ha algun personatge cèlebre enterrat. Aquesta tendència s’anomena necroturisme i es pot practicar tant a escala global com local. Perquè són molt famosos el cementiri parisenc Père-Lachaise, el de Highgate de Londres i l’antic cementiri jueu de Praga, però al país també hi ha un bon reguitzell de necròpolis amb interès. Us oferim una llista amb els deu cementiris més singulars dels Països Catalans.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Els deu cementiris més singulars del país

Cementiris Tot sants
Ara que s’acosta Tots Sants, molta gent anirà als cementiris a recordar els seus morts. Però hi ha una altra mena de públic que també visita els cementiris i ho fa atret per la bellesa artística dels elements arquitectònics, per l’indret on estan situats o perquè hi ha algun personatge cèlebre enterrat. Aquesta tendència s’anomena necroturisme i es pot practicar tant a escala global com local. Perquè són molt famosos el cementiri parisenc Père-Lachaise, el de Highgate de Londres i l’antic cementiri jueu de Praga, però al país també hi ha un bon reguitzell de necròpolis amb interès.

Alcoi: el cementiri més modern del segle XIX

Alcoi és una vila amb un passat industrial molt important i això es nota en la seva arquitectura, plena d’elements modernistes. Al tombant entre el segle XIX i el XX es van construir cases particulars, edificis públics, fàbriques, parcs de bombers… I també el cementiri de Sant Antoni Abat. Va ser dissenyat l’any 1889 per l’enginyer local Enric Vilaplana, un dels exponents més importants del modernisme al País Valencià. Va projectar el cementiri amb una concepció totalment moderna per a aquell moment: una ciutat dels morts, amb avingudes, carrers i arbres. I com que en aquell moment la població d’Alcoi no parava de créixer, també hi va incloure unes galeries subterrànies inspirades en les antigues catacumbes romanes però ben ventilades i amb il·luminació natural.

Arenys: el cementiri de Sinera

Un dels cementiris més estretament lligats a la literatura que hi ha al país és el d’Arenys de Mar, que Salvador Espriu va convertir en mite amb l’obra poètica Cementiri de Sinera. Però més enllà del llegat d’Espriu, que també hi és enterrat, la vista del cementiri és esplèndida. Com que està situat al capdamunt del turó de la Pietat, s’hi poden veure els principals elements de la geografia arenyenca. Estilísticament, és un exemple característic dels cementiris mariners mediterranis que, a més, alberga tombes amb alguns treballs escultòrics de notable bellesa, obra d’artistes modernistes de renom com Josep Llimona i Venanci Vallmitjana.

Per què celebrem Tots Sants?

Bausen: un cementiri amb una única inquilina

En aquest poble del Baix Aran, hi ha un cementiri al mig del bosc on només hi ha enterrada una dona: la Teresa. Era una jove que va morir de pneumònia l’any 1916 a 33 anys. El mossèn del poble es va negar a enterrar-la al cementiri de la parròquia perquè havia viscut en pecat amb el pare dels seus fills. En Sisco i la Teresa eren una parella que no s’havia pogut casar perquè l’església catòlica els demanava una dispensa molt alta per ser parents llunyans. I com que no ho podien pagar, van decidir de viure junts. Arran de la negativa del mossèn, els veïns del poble es van mobilitzar i van posar a construir un cementiri civil que van tenir acabat en només 24 vint-i-quatre hores.

Bunyol: el cementiri maçó més important del país

Làpides gravades amb compassos i esquadres, triangles delta, branques d’acàcia, espases, barrets frigis… La part civil del cementiri de Bunyol és plena dels símbols tradicionals de la maçoneria. En total, s’han comptat més de quatre-centes tombes d’aquest estil, fruit de l’arrelament d’aquesta societat a la comarca. Les més antigues daten de final del segle XIX i les més noves són actuals. De fet, al cementiri els enterraments maçònics no han parat mai, ni durant les persecucions del franquisme. Això el converteix en el cementiri maçó més important del país i tot i que hi ha tombes que estan en molt mal estat, recentment, la Generalitat del País Valencià ha anunciat un pla de restauració i patrimonialització.

Cotlliure, on descansa el darrer de la Generació del 98

Entre totes les tombes de l’antic cementiri mariner de Cotlliure, n’hi ha una d’especialment concorreguda i plena de flors, poemes i banderes republicanes espanyoles. Hi ha soterrat Antonio Machado, el poeta més jove de la Generació del 98, i la seva mare. Tots dos van morir amb tres dies de diferència el febrer de 1939, unes poques setmanes després d’haver creuat la duana fugint de la imminent victòria de l’exèrcit franquista. En un primer moment, mare i fill van ser enterrats en un nínxol prestat, i no var fins a l’any 1958 quan les restes Es van traslladar a la tomba actual. Va ser una iniciativa de Josep Maria Corredor, secretari personal de Pau Casals, i la tomba es va finançar amb una campanya de subscripció popular.

Quan ve el temps de menjar castanyes, Halloween | Mail obert Bel Zaballa

Deià: tot allò que es veu més enllà de la tomba de Robert Graves

Deià, al cor de la Serra de Tramuntana, és un poble de gran bellesa i el seu cementiri no es podia quedar enrere. Està situat just darrere l’església de Sant Joan Baptista, de cara a la mar i a dalt de tot del puig de Deià. Per això, la vista panoràmica sobre la costa i el poble és magnífica. S’hi accedeix pujant per un camí empedrat vorejat per xiprers i jalonat per capelletes amb escenes del viacrucis. A més, al costat de centenars de deianencs anònims, hi ha enterrats uns quants intel·lectuals i artistes que van escollir el poble per viure i per morir-hi. El més famós és l’escriptor britànic Robert Graves, però també hi ha els pintors Antoni Gelabert i Antoni Ribas Prats.

Lloret de Mar: un cementiri fet a mida pels indians

El país és ple de cementiris modernistes i, als indrets de costa, moltes tombes pertanyen a rics indians. Però a Lloret de Mar, aquest sector de població enriquit a les Amèriques va anar més lluny i va finançar i projectar el seu propi cementiri. El resultat és una bona part del cementiri plena de grans panteons i hipogeus, enterraments a terra amb una decoració escultural a sobre. Són obra d’artistes com Josep Puig i Cadafalch, Antoni M. Gallissà i Soqué, Lluís Llimona, Vicenç Artigas i Albertí, Bonaventura Conill i Montobbio, Ismael Smith, Eusebi Arnau i deixebles de l’escola de Gaudí. Per tots aquests motius, el conjunt és una de les mostres més significatives de l’art funerari català del període modernista.

El cementiri de Montjuïc, ple de personatges cèlebres

Més enllà de la seva bellesa o l’interès artístic, hi ha molta gent que també visita cementiris pels personatges cèlebres que hi ha enterrats. És el cas del cementiri de Montjuïc, el més gran que hi ha a Barcelona i on descansen morts de tota mena i d’èpoques molt diverses: rics burgesos, anarquistes, cèlebres assassines, artistes, polítics i, fins i tot, el mateix arquitecte que el va projectar. Destaquen les tombes d’Isaac Albéniz, els germans Badia, Francesca Bonnemaison, Francesc Cambó, Josep Carner, Manuel Carrasco i Formiguera, Ramon Casas, Ildefons Cerdà, Lluís Companys, Buenaventura Durruti, Francesc Ferrer i Guàrdia, Joan Gamper, Àngel Guimerà, Francesc Macià, Joan Miró, Manuel de Pedrolo, Enric Prat de la Riba, Salvador Puig Antich, Montserrat Roig, Santiago Rusiñol, Josep Maria de Segarra, Joan Salvat-Papasseit, Frederic Soler, Pitarra, i Jacint Verdaguer, entre més.

Voleu saber com fer panellets? Ací trobareu la recepta 

Olius: un cementiri modernista adaptat a l’entorn

Al costat d’una església romànica del segle XI, a Olius hi ha un cementiri modernista esculpit a la pedra. És obra de Bernardí Martorell, deixeble de Gaudí i Domènech i Montaner, que el va construir l’any 1916 quan era arquitecte de la diòcesi de Solsona. És un exemple únic d’integració entre natura i arquitectura perquè el cementiri s’adapta al terreny i es van aprofitar les grans roques de l’entorn per a excavar-hi les tombes. La façana i la capella del cementiri són de pedra picada i per tot el recinte hi ha diverses creus de clara inspiració gaudiniana.

Portbou: les pedres indiquen la tomba de Walter Benjamin

Com molts altres pobles de la costa, Portbou té un cementiri d’estil mariner, tot pintat de color blanc i enclavat sobre unes roques que donen a la mar. Més enllà del seu encant, el cementiri és famós perquè hi ha soterrat el filòsof, crític literari i traductor alemany Walter Benjamin. D’origen jueu, Benjamin va morir l’any 1940 a Portbou en estranyes circumstàncies mentre fugia del règim nazi. Bé perquè en un primer moment es cregué que s’havia suïcidat, bé perquè era jueu o simplement perquè era un fugitiu, el seu cos va ser enterrat originalment a la fossa civil. Si es visita el cementiri, la seva tomba es pot localitzar perquè hi ha una muntanyeta feta amb còdols: és una antiga tradició jueva que segueixen les desenes de visitants que cada any passen per la seva tomba. L’any 2011, l’escultor Dani Karavan va crear un monument commemoratiu colpidor al costat del cementiri titulat Passatges.
Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot